Heet van de Naald
Wat houdt het nieuwe 'Basisbereikbaarheid' in??
Wat betekent dit voor onze regio?
Wat zijn de vervoerregio's?
Sinds 1 januari 2019 is Vlaanderen opgedeeld in 15 vervoerregio's. Dat zijn clusters van gemeenten waarin mobiliteit op elkaar wordt afgestemd. Elke vervoerregio heeft een vervoerregioraad waarin vertegenwoordigers zitten van onder meer het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW), het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), De Lijn en de lokale overheden. De vervoerregioraad is hét basisplatform voor overleg over mobiliteit en moet ervoor zorgen dat mobiliteit gestroomlijnd wordt op Vlaams niveau.
Samen met de vervoerregio's wordt ook het concept van basisbereikbaarheid geïntroduceerd.
Daarmee worden belangrijke maatschappelijke functies bereikbaar gemaakt op
basis van een vraaggericht systeem zodat vervoersmiddelen en budgetten
optimaal worden ingezet. Combimobiliteit, waarbij reizigers voor hun verplaatsingen
verschillende vervoersmiddelen combineren, staat centraal. Vervoersmiddelen
(openbaar vervoer, fiets, auto, vrachtwagen, ...) zijn dus niet langer concurrenten,
maar vullen
elkaar aan.
Wanneer worden de vervoerregio's ingevoerd?
Om het concept van basisbereikbaarheid en de werking van een vervoerregioraad uit te testen en vorm te geven, startten in 2016 al proefprojecten in de regio's Aalst, Antwerpen, Mechelen en de Westhoek.
De Vlaamse Regering keurde op 21 december 2018 het ontwerp van decreet Basisbereikbaarheid goed. De volgende stap is een goedkeuring door het Vlaams Parlement. De mobiliteitsvisie van de regio's moet in de tweede helft van 2019 afgerond zijn. Nadien wordt er een geïntegreerd vervoersregioplan uitgewerkt.
Wat zijn de grootste veranderingen ten opzichte van het vorige decreet?
Met basisbereikbaarheid gaan we van aanbodgestuurd naar vraaggestuurd openbaar vervoer. Bovendien wordt de lokale overheden een grotere stem beloofd bij de invulling ervan. De nieuwe visie houdt in principe meer rekening met de reële vervoersstromen en zet de budgetten in functie van die vraag in.
Eigenlijk wordt het hele mobiliteitsconcept voor Vlaanderen herdacht voor alle aspecten van mobiliteit: fietsbeleid, openbaar vervoer, verkeersveiligheid, knelpunten, ... Bovendien wordt de afstemming met andere relevante beleidsdomeinen en niveaus zoals ruimte en klimaat steeds belangrijker.
Lokale overheden krijgen dankzij de vervoerregio's meer autonomie om hun vervoers-net uit te tekenen. De verschillende overheden zitten er aan tafel als evenwaardige partners. Er zal dus minder versnippering zijn omdat alle partners met elkaar overleggen op een hoger niveau en zo het gemeentelijk belang overstijgen.
Wat zijn de grootsteuitdagingen en voor wie?
De belangen van landelijke regio's liggen vaak anders dan die van steden. En toch zullen gemeenten voorbij hun eigen grenzen en belangen moeten kijken om samen met gewestelijke diensten de uitdagingen voor hun regio aan te pakken. Samen akkoord raken over bv. investeringsprioriteiten, verkeersveiligheid en doorstroming en een degelijk aanbod van openbaar vervoer, da's geen kleine uitdaging.
De vervoerregio's kunnen via een raamcontract wel beroep doen op studiebureaus voor professionele, inhoudelijke begeleiding bij de uitwerking van hun mobiliteitsvisie.
Evolutie - concept van basisbereikbaarheid?
Vlaanderen is altijd al een voorloper geweest wat betreft lokale (duurzame) vervoersplannen. Die meer dan 300 plannen hebben gezorgd voor een mentale shift qua beleid en samenwerking. De resultaten qua modal shift blijven echter onder de verwachtingen, al heeft dat voor een deel ook met tegenstrijdige wetgeving te maken (bedrijfswagens, fiscaliteit, historisch slechte ruimtelijke ordening, ... ). De vervoerregio's kunnen bovenlokale en interdisciplinaire samenwerking een nieuwe boost geven. Kijk maar naar de visienota van het pilootproject in de Regio Antwerpen die goed denkt in de richting van een stadsregio. Dat is ook een tendens die we in Europa zien: de functionele stad wordt alsmaar belangrijker.
Anderzijds zijn 50% van onze verplaatsingen minder dan 5 km. De leefbaarheid van kleine, lokale woonkernen blijft even belangrijk. Daarom moet een gemeente de vrijheid en ruimte blijven hebben om projecten op maat te realiseren in de context van de huidige gemeentelijke mobiliteitsplannen.
Welke verbeteringen of aanpassingen zijn nog nodig?
Door voor openbaar vervoer vraaggestuurd te werken, kunnen de middelen efficiënter gebruikt worden. Maar, naast kostenefficiëntie moet er ook aandacht zijn voor vervoersarmoede en toegankelijkheid, twee aspecten die in het nieuwe decreet nog te weinig worden meegenomen.
Een geïntegreerd vervoersysteem van intermodale mobiliteit is cruciaal voor basisbereikbaarheid. Dat systeem bestaat uit vier lagen:
1. Een spoornetwerk voor internationale, interregionale en intercity-verbindingen
2. Een kernnetwerk van trams en bussen dat steden en gemeenten verbindt
3. Een aanvullen net van buslijnen bovenop het kernnetwerk om piekmomenten op te vangen
4. Vervoer op maat op wijkniveau met deeldiensten, gedeelde taxi's of mobility as a service (MaaS) oplossingen.
Er is echter nog veel werk aan de winkel en er is tegelijk nog veel onduidelijkheid.
DUIDELIJK is wel dat de regulaire OV-verbindingen tussen onze regio's WAASLAND & KLEIN-BRABANT / VAARTLAND nog niet direct in dit verhaal voorkomen, verbindingen die op dit moment bedroevend zijn.
PIJNPUNT = alvast dat de grens tussen de vervoersregio's Mechelen & Waasland 'midden' in De Schelde ligt (Op vraag van de lokale politici in Klein-Brabant (2018)!!!) en dat doet voorlopig weinig goeds verwachten.
Voorlopig blijven we aangewezen op een ONDERMAATSE SPOORLIJN met 1 verbinding / uur & GEEN BUSAANSLUITINGEN.
En de N16? die loopt gewoon vol ter hoogte van de Scheldebrug in Temse / Bornem...o.a. door gebrek aan ordentelijk openbaar vervoer.
Wij wachten dus af!
CSI-congres
Uitdagingen voor de middenveldorganisaties / burgerbewegingen
Burgerbeweging "Haal DE LIJN over de Brug" was op het congres van CSI FLANDERS in de KVS te Brussel.
Een congres over de uitdagingen van middenveldorganisaties en burgerbewegingen.
Vooral ook de nieuwe burgerbewegingen van bewogen burgers werden in de picture gezet en hun relatie tot de lokale overheid.
"Haal De Lijn over de Brug" in een bijzondere focusgroep voor verder onderzoek van CSI.
Wij houden U daar verder van op de hoogte.
Dit congres werd afgesloten met een politiek debat tussen politici (Bart Somers Open VLD / Marij Preneel Groen / Matthias Diependaele N-VA / Michel Doomst CD&V) en diverse middenveldspelers.
Moderator was VRT-journalist Johny Vansevenant.
OPEN BRIEF aan de politici
Bezorgdheden rond (oude) Scheldebrug TEMSE / BORNEM
door Beweging.net TEMSE en mee onderschreven door Beweging.net Kruibeke & Beveren
Bezorgdheden rond de Scheldebrug TEMSE / BORNEM - Toestand (momenteel) van de oude Scheldebrug & wat met de gevolgen hierbij voor de komende 10 jaar (meer verkeer hierover als gevolg van de werken aan de Oosterweelverbinding)
Open brief vanwege BEWEGING.NET Temse, Kruibeke, Beveren aan:
- Ministerie van mobiliteit en openbare werken (Ben Weyts)
- Ministerie van omgeving, natuur en landbouw (Joke Schauvliege)
- Ministerie van welzijn en volksgezondheid (Jo Vandeurzen)
- Vice-minister-president van de Vlaamse regering (Hilde Crevits)
- Minister-president van de Vlaamse regering (Geert Bourgeois)
- Agentschap Wegen en Verkeer
- College van burgemeester en schepenen van de gemeentes: Temse, Kruibeke, Beveren, Bornem en Puurs
OPEN BRIEF - zie BLOG: https://basisbereikbaarheid-promobiel.blogspot.com/2018/08/open-brief-aan-politici-bezorgdheden.html
HET GROTE BORNEMS MOBILITEITSDEBAT n.a.v. de komende gemeenteraadsverkiezingen
Het Bornems mobiliteitsdebat van onze burgerbeweging op 14 mei 2018 was een voltreffer....
Alle Bornemse politieke partijen met uitzondering van "BETER BORNEM" waren van de partij en de opkomst van het publiek was méér dan behoorlijk (ruim 80 aanwezigen)
Het verslag van deze meeting wordt binnenkort op deze website gepubliceerd in combinatie met een bijzondere BLOG
LUDIEKE ACTIE op DINSDAG 17 April '18 - met OLDTIMER-bus maakten wij de visuele 'verbinding tussen de Scheldegemeenten' ; zij werd goed onthaald en was uitermate succesvol
Een foto-impressie:
Statement bij gemeentebestuur BORNEM
Statement bij gemeentebestuur SINT AMANDS
Statement bij gemeentebestuur TEMSE
Statement bij gemeentebestuur KRUIBEKE
Een waterbus tussen TEMSE / BORNEM & Antwerpen?
Wellicht verkiezingspraat...??
Zijn er verkiezingen in aantocht??
"Haal DE LIJN over de Brug" is het idee van de Waterbus Antwerpen - Temse / Bornem zeer genegen, maar het ziet er naar uit dat er verkiezingen op komst zijn...want hoe realistisch is dit op korte of middellange termijn?
Refererend naar het persartikel in Gazet van Antwerpen (zie link hieronder)...
Het havenbedrijf staat op dit moment niet te springen om op de vraag van de betrokken gemeenten in te gaan...; reden onvoldoende centen voor minstens 1 bijkomende boot + investeringskosten aan de wal.
Schipper Werner aan het woord:
Het verhaal van schipper WERNER die ervaring heeft met Waterbussen...
Waar men aan de wal dikwijls geen rekening mee houdt is de enorme golfslag dat dit met zich meebrengt.
Dit brengt schade mee aan yachten, passagiersschepen, veerboten en dijken. ik heb er zelf mee gevaren en weet waar ik over spreek... Die boten varen 38 km/u en zijn voorzien van 1500 pk en moeten constant afstoppen.
Zo'n bootje kost maar 2,5 miljoen €. Dus snel zal de tocht ook niet snel verlopen. Ik heb er zelf zeker geen probleem mee met het idee.
Plus dat ze de brandstof tanks zullen moeten uitbreiden aan boord als er plaats genoeg is.
Ik weet dat ze met het traject Antwerpen-Hemiksem maar net toekomen met de brandstof voor "1" dag...
Denk dat bij hoog tij, hij helemaal niet onder de brug van Temse kan..Die kan open, maar die staan daar ook niet om te springen,want die wordt bediend vanuit wintam , vervolgens: auto's staan stil aan de brug.
https://m.gva.be/cnt/dmf20180206_03342875/straks-mogelijk-met-waterbus-naar-antwerpen
Politici vragen om uw vertrouwen....
Denk na over uw stem bij de gemeenteraadsverkiezingen...voor een beter openbaar vervoer.
2018...het jaar met een hoog democratisch gehalte...(lokale) politici komen immers vragen om uw vertrouwen en dus vooral om uw stem (bij de gemeenteraadsverkiezingen).
Onze burgerbeweging "Haal De Lijn over de Brug" hecht hier veel belang aan, omdat het de politici zijn die via het beleid meebeslissen over de mobiliteit van de eigen burgers.
Onze beweging heeft steeds en uitsluitend 'inhoudelijk' het debat gevoed rond de tekortkomingen van het openbaar vervoer in de brede regio, met een pak aan cijfermateriaal en wetenschappelijke onderzoeken.
Hoe komt het dan dat er nauwelijks gedegen OV-verbindingen ontwikkeld worden binnen en tussen de regio's Vaartland (groot-Willebroek) - Waasland (Temse, Kruibeke, Beveren, Waasmunster, Hamme) - Klein-Brabant (Bornem, Sint Amands, Puurs)?
Zie verder op de BLOG van werkgroep "Haal DE LIJN over de Brug": https://politiek2018.blogspot.be/2018/01/2018het-jaar-met-een-hoog-democratisch.html
Neemt gemeenteraad Bornem haar verantwoordelijkheid ...
voor een logische indeling bij de vervoersregio's??
De intergemeentelijke werkgroep "Haal De Lijn over de Brug" hoopt dat het gemeentebestuur Bornem instemt bij het zoeken naar oplossingen voor het openbaar vervoer over de Scheldebrug. Vroegere en lopende onderzoeken tonen overduidelijk aan dat de Bornemnaar voor het overgrote deel haar / zijn verplaatsingen maakt in de richting van het Waasland.
De herindeling van vervoerregio's, voorgesteld door het kabinet Weyts zal daar zeker bij helpen.
De vraag is nu of ALLE politieke fracties in Bornem deze vervoersrealiteit onder ogen willen zien.
De mensen wachten immers reeds vele jaren op een
oplossing.
We rekenen op het emphatisch vermogen van onze lokale politici, waarbij zij hopelijk de verzuchtingen van hun eigen burgers zouden volgen.
Een DRINGENDE oproep wordt
gelanceerd aan de burgemeester van Bornem om zijn burgers niet meer in de kou
te laten staan bij dit verhaal..., er is immers in de afgelopen 8 jaren zeer
weinig resultaat geboekt.
Verslag RTV - Mechelen van 11/12/17.
https://rtv.be/artikels/nieuwe-vervoersregios-minister-deelt-bornem-bij-waasland-a47637
Politici NIET happig op een gedegen oplossing
Waarom.. is er een andere agenda?
Bornem ligt immers nu aan de grens van de vervoersregio Mechelen.
Op vraag van het kabinet van minister minister Ben Weyts zouden Bornem & Sint Amands opgedeeld worden bij de op te richten vervoersregio Waasland vanuit socio-economische overwegingen.Een piste die eindelijk opportuniteiten zou bieden voor Bornem, voor de bereikbaarheid over de Schelde.
De politici (lees...burgemeesters) willen de 'AFBAKENING' van de vervoersregio absoluut binnen de regio Mechelen houden, waardoor deze opportuniteit duidelijk verloren gaat. (Er komt dus wellicht nog een 'figuurlijke muur' bij voor het openbaar vervoer, waar men nu reeds moet vaststellen dat er geen aansluitingen zijn tussen treinen & bussen of beide busnetten lang weerszijden van de Schelde).
Politici liggen dus duidelijk niet echt wakker van de veelvuldig aangehaalde problematiek rond de toenemende verkeersstromen over de Scheldebrug / N16, die de leefbaarheid van de regio duidelijk aantast.
De bereikbaarheid van de bedrijven, scholen en klinieken zullen dus voor altijd problemen blijven opleveren, aangezien er geen gedegen netwerk is met het openbaar vervoer over en rond deze Scheldeovergang.
Of de noden van de burgers nu echt nog ernstig genomen worden door de beleidsmensen is nu toch een vraag waard.
Het is aan de burger om zich hier nu een oordeel over te vormen...
06/11/17: "Haal DE LIJN over de Brug" vraagt bijstand aan alle Bornemse gemeenteraadsleden
Aan de voorzitter & leden van de gemeenteraad
Bornem
Geachte voorzitter & leden van de gemeenteraad,Een 3-tal weken geleden stuurden wij U onderstaande vraag, om een inhoudelijke & gedegen bespreking rond de problematiek van het openbaar vervoer in Bornem.
Om U in dit verhaal voldoende achtergrondinfo te bezorgen, sturen wij U hierbij de nodige documentatie mee IN BIJLAGE
Het betreft onze rapporten / input in het kader van Basisbereikbaarheid, m.b.t. onze eigen proefregio Mechelen.
Deze rapporten (versie 1 + update) werden dan door ons ook overgemaakt aan de gemeentebesturen van Klein-Brabant / Vaartland & de leiding van de vervoerregio Mechelen.
Vriendelijk verzoek, hiervan kennis te willen nemen a.u.b.
Onze vraag om gans deze materie als burgerbeweging voor te kunnen leggen op een gemeenteraadscommissie MOBILITEIT, lijkt ons nog altijd een relevant gegeven teneinde samen naar de beste oplossingen te zoeken voor de gemeente Bornem (zoals dit ook in de gemeente Sint Amands gebeurd is), vooral ook in het kader van Basisbereikbaarheid.
Tenslotte nog dit:Voorlopig resultaat Vervoerregioraad- Op dit moment lijkt het resultaat dat wij van de vervoerregioraad mogen verwachten aan de magere kant voor BORNEM, één deelgemeente kan er een stukje beter van worden, maar dan is de vraag...past dit in het globale netwerk inzake aansluitingen op het primaire net (NMBS) en voldoet dit tegelijk aan de (noodzakelijke) frequentie in de spitsuren ('s ochtends en 's avonds).Bovendien blijven we met de problematiek zitten van deelgemeenten Mariekerke & Branst, die geen gegarandeerde aansluiting hebben met de bus op de trein en dus noodgedwongen toch de auto moeten gebruiken.
Nood aan snelbusverbinding Bornem - Antwerpen (Tramnet)- Naar aanleiding van een persartikel is gebleken dat heel veel Bornemnaars een vlotte aansluiting wensen op de SNELBUS-verbinding Temse - Antwerpen(tramnet) in 25'.Ons voorstel is dan ook dat er overdag een reguliere busaansluiting komt tussen Bornem kliniek + Bornem-centrum & de halte van deze snelbus in Temse (net over de Scheldebrug).In de spits (ochtend & avond) vragen wij een directe snelbusverbinding tussen Bornem & Antwerpen-tramnet (via Temse), omdat de huidige snelbuslijn naar Antwerpen vanuit Temse oververzadigd is, het zou ontzettend veel wagens van de weg halen en dus ten dienste staan van heel veel pendelaars.
Dit is ook vooral in het belang van de Bornemse kliniek (patiënten, bezoekers, personeel).Wij hopen dat iedereen zich ervan bewust wil zijn van wat onze werkgroep in deze gepresteerd heeft in het belang van de bevolking binnen onze regio en specifiek voor Bornem.In die zin is dan ook onze vraag om een sterk inhoudelijk debat, waarbij vooral de belangen van de burger voorop staan en er daadwerkelijk gezocht wordt naar oplossingen.
Naar onze mening is het de hoogste tijd voor goede alternatieven inzake mobiliteit, om te vermijden dat wij over enkele jaren helemaal stilstaan (zowel in onze centra als op onze verkeersassen); elke vertraging in deze benadering lijkt ons nefast voor onze toekomst (mobiliteit & leefbaarheid).
Dank alvast dat U onze burgerbeweging hierbij wil helpen in haar streven.Met vriendelijke groeten,Herman De Cock & Dirk SmetCoördinatorenIntergemeentelijke werkgroep"Haal DE LIJN over de Brug"
Website: https://haal-de-lijn-over-de-brug.webnode.be
Blog: https://haaldelijnoverdebrug2.blogspot.be
Aan de website-bezoekers: onze rapporten kunnen bekomen worden op eenvoudig verzoek via mail: busverbinding1@gmail.com
Een SNELBUS-verbinding tussen Bornem en Antwerpen blijkt de grote wens van honderden Bornemnaars
5661 mensen zijn geïnteresseerd...
Een SNELBUS-verbinding tussen Bornem en Antwerpen blijkt de grote wens van honderden Bornemnaars, voor tal van redenen (op 40' naar de Groenplaats aan een bustarief van 1,5 euro, zonder parkeerproblemen).
Het heeft geen zin om zich te verstoppen achter de stroeve houding van De Lijn of het stukje spoorweg tussen Bornem & Temse, dat te duur en vooral niet efficiënt is.
Een snelbusverbinding die vanaf de Bornemse kliniek vertrekt, via het station van Bornem & Temse, naar het tramnet Antwerpen (halte Halewijn) is essentieel om heel wat wagens van de N16 te halen en uit het centrum van Bornem.
Slechts 5 potentiële STOPS : Temse - Steendorp - Bazel - Kruibeke - Burcht.
Een busverbinding over de Schelde geeft de mensen dus meer mogelijkheden inzake woon-werktrafiek langs beide zijden van de stroom
- Bereikbaarheid Industriezones Temse, Kruibeke, Bornem en Puurs
- Bereikbaarheid scholen
- hoogstnoodzakelijke bereikbaarheid van de Bornemse kliniek (duizenden patiënten, raadpleging, bezoeken & personeel).
VanBornem naar Antwerpen
Op een snelle, duurzame en goedkope manier...het kan!!
Een gouden TIP voor de Bornemnaars...op 30 minuten vanuit Bornem naar de Groenplaats in Antwerpen voor slechts 1,5 euro (rittenkaart De Lijn), zonder parkeertickets te betalen of parkeerproblemen.
Antwerpen als provinciehoofdplaats bereiken op een snelle, goedkope en duurzame manier voor woon-werk, shoppen, museabezoek, film, enz..., dat kan!!
Neem de auto VANUIT BORNEM tot net over de brug in Temse en neem daar de SNELBUS 99S naar Antwerpen LO, die U in 25' tot op het tramnet... brengt (met de auto kan het nauwelijks sneller).
Net voor de tramtunnel kan U vlot overstappen aan hetzelfde perron op de diverse trams (om de 3 à 4 minuten).
Haltes Temse - op viaduct links (Colruyt) of op viaduct rechts (Prinsenlaan - nieuwe kerk)
De bus gaat ontzettend vlot en stopt slechts een 4-tal keer op het traject naar Antwerpen.
Ook even melden dat er uiteindelijk 3 bussen per uur zijn (ook bus 93 & 95) op dit traject en je kan tot laat in de avond terugkeren na een avondje stappen...
EEN AANRADER DUS...!!
Vaststelling: honderden Bornemnaars rijden nu met de wagen dagelijks naar Antwerpen tot linkeroever; deze snelbus is dus een heel wat beter alternatief.
De ontsluiting van Bornem = hard nodig met het openbaar vervoer.
Waarom niet met de trein naar deze buslijn in Temse?
De trein is vrij duur voor deze relatief korte afstand van slechts enkele km (Basistarief NMBS) en bovendien is deze snelbuslijn ONBEREIKBAAR (er komt geen enkele bus aan het station in TEMSE).
DE LIJN IS ZEER STROEF IN DIT VERHAAL.
Wij blijven hopen dat gemeentebestuur Bornem haar visie bijstelt inzake het openbaar vervoer, want wordt met de dag méér belangrijk.
Bornem scoort trouwens het slechtste inzake openbaar vervoer in de provincie Antwerpen (volgens een landelijke enquête van Het Nieuwsblad).
We hopen dus op méér druk vanuit de lokale Bornemse politiek in de vervoersregioraad, om er daadwerkelijk iets aan te gaan doen.
TELEVISIE: RTV-Mechelen geeft duiding
Moeizame bereikbaarheid Bornemse kliniek...
RTV - Mechelen geeft duiding bij de moeilijke bereikbaarheid van de Bornemse kliniek.
Vooral de verbindingen met de overkant van de Schelde (Temse, Kruibeke, enz...), Willebroek & Londerzeel zijn dramatisch voor patiënten, bezoekers & ziekenhuispersoneel.
Het is nu vooral aan de lokale politici om hierin mee de kar te duwen..., want de sociale drama's zijn groot. Het verhaal duurt nu méér dan 7 jaar..., de bevolking wacht op een oplossing.
Zie hieronder beeldverslag van RTV-Mechelen
LINK: https://rtv.be/artikels/ziekenhuisdirecteur-bornem-wil-meer-busverbindingen-a44357
Bornemse bevolking vraagt...tijdens onze infostand op de markt (25/09/17)
Een degelijk openbaar vervoersnet aan de verantwoordelijke beleidsmensen (ook voor de deelgemeenten).
Fantastische reacties op de openbare markt van Bornem (25/09) voor meer en beter openbaar vervoer IN BORNEM, bij onze INFOSTAND.
De vergelijking met de naburige gemeenten / steden is schrijnend en de NODEN ZIJN dan ook GROOT.
Fijn dat de bevolking ons zo hard steunt in ons streven.
Nu de lokale politici nog overtuigen..., binnenkort wordt dit zeker duidelijker.
Directeur Kliniek BORNEM (SJK) pleit dringend voor...
Directeur - Sint-Jozefkliniek Bornem - Bart Van Bree pleit tijdens academische bustoer voor een dringende busverbinding tussen Temse / Kruibeke en Bornem-kliniek.
We spreken over een potentieel van duizenden mensen die de Schelde moeten oversteken (patiëntengegevens zijn duidelijk), voor bezoeken, raadpleging, opname & personeelsverplaatsingen (20%).
Het gevolg van de huidige toestand...sociale drama's, voor heel wat (vooral) oudere mensen of mensen die op revalidatie komen.
Ook de verbindingen met de campus Willebroek zijn dringend aan optimalisering toe, dat geldt tegelijk voor de verbindingen naar Londerzeel.
SJK verwacht vooral méér steun van de gemeente Bornem & de vervoersregioraad Mechelen.
Gaan onze gemeentebesturen rond de Schelde meer inspanningen doen rond MOBILITEIT?
Onze vraag aan de politici / politieke partijen in BORNEM - KRUIBEKE- TEMSE - SINT AMANDS...n.a.v. de komende gemeenteraadsverkiezingen.
GEMEENTERAADSVERKIEZINGEN 2018
Gemeentebesturen
Onze werkgroep vraagt PER DIRECT bijzondere aandacht aan de gemeentebesturen van onze 4 betrokken Scheldegemeenten (Kruibeke, Temse, Bornem, Sint Amands) voor MEER INZET voor de door ons gestelde problematiek.
Een jaar voor de gemeenteraadsverkiezingen willen wij de besturen vragen om onze werkgroep & hun burgers te ondersteunen in hun streven naar een minimale dienstverlening inzake openbaar vervoer tussen de beide Schelde - oevers.
Politieke partijen (Gemeentelijk niveau)
In de week van de mobiliteit (16 - 23 september) zullen alle politieke mandaatdragers gevraagd worden om duidelijke standpunten rond dit verhaal. De vraag zal ook zijn of zij voor deze problematiek aandacht zullen hebben bij het opmaken van de verschillende verkiezingsprogramma's.
DE BURGER
In de afgelopen jaren hebben onze politieke vertegenwoordigers de "STEM VAN DE BURGER" niet gehoord (of niet willen horen).
De burger wil graag met haar /zijn verzuchtingen ernstig genomen worden.
In de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen 2018 moet duidelijk worden of politici wakker liggen van een problematiek die vrij ernstig is voor heel wat mensen.
Wij zullen dan ook zowel intern (met een paar duizend volgers), als extern de nodige feedback brengen over het engagement van onze politieke vertegenwoordigers.
De geloofwaardigheid van de politiek moet duidelijk worden (ook bij onze verzuchtingen). Wij hopen dus andermaal op hun verantwoordelijkheidszin...
Het DRAMA van spoorlijn 54 (Mechelen -Sint-Niklaas)
Een optimalisering van L54 met een 1/2-uurverbinding is en blijft voor de regio een pure noodzaak, als we de overvolle N16 bekijken. Eén schamel treintje per uur voldoet niet meer aan de noden.
Stilaan groeit nu echter bij ons het besef dat een optimalisering van deze treinlijn niet evident is en vooral niet op de korte of middellange termijn zal kunnen.
Bijkomende treinen inzetten om het 1/2 uur op basis van kruisingen in Temse & Willebroek zou theoretisch kunnen, maar dan blijkt de lijn 54 dit wellicht moeilijk aan te kunnen (veel vertragingen bij wachttijden in Mechelen & Sint-Niklaas - dat merken we nu reeds met inzet van de P-treinen). Dit is ook een statement van de NMBS zelf (zie hieronder).
Wij denken dat er een grondige aanpassing zou moeten komen aan de gehele spoorinfrastructuur van de lijn 54 en dan denken wij zeker aan een dubbel spoor, dat in de hoogte of een sleuf aangebracht wordt.
Waarom?
- NMBS gaf nog maar onlangs (19/04/17) formeel te kennen naar de betrokken gemeentebesturen toe, dat een 1/2u - verbinding op lijn 54 helemaal niet kon om structurele- en capaciteitsredenen.
- Een 1/2u-regeling is nochtans een noodzaak om de verdere verkeersaanzwelling op de N16 te voorkomen en de leefbaarheid in de regio naar een aanvaardbaar peil te brengen.
- Met de huidige spoorstructuur vrezen wij echter dat dit meer problemen zal opleveren, dan nu het geval is.
Enkele aandachtspunten...
Punt 1: de huidige (toegevoegde) P-treinen zorgen nu reeds frequent voor vertragingen (en blokkering) van de reguliere treinen.
Punt 2: Er is nu reeds volop commotie in de gemeenten Bornem & Puurs dat de slagbomen veel te lang dicht blijven (vertrekkende treinen).
Punt 3: Wij vrezen met een 1/2u - verbinding en de huidige infratructuur nog meer problemen met WenZ, aan de brug in Willebroek.
Punt 4: Is er wel voldoende soepelheid op de lijn 53 Dendermonde - Mechelen ter hoogte van Heiken, waar lijn 54 aansluit?
Punt 5: Is er voldoende soepelheid voor overstappen in Mechelen & Sint-Niklaas, m.a.w. kan er bv. 10' gewacht worden op aansluiting?
Als we dit allemaal in overweging nemen, weten wij nu reeds dat we nog jaren in de moeilijkheden zullen vertoeven en dat we voorlopig in dat opzicht politiek op niet veel moeten rekenen.
Bovendien blijft het mobiliteitsverhaal voor vlotte verbindingen tussen linker- en rechterscheldeoever een problematisch gegeven...
- Mensen uit Kruibeke, Hamme en deelgemeenten Temse geraken niet naar klinieken, bedrijven, scholen enz...; zij geraken op geen bus of trein naar de andere oever
- Mensen uit groot-Bornem geraken NIET op het Wase busnet in Temse; vele Bornemnaars dienen nu ook de auto te nemen naar Antwerpen (P&R Zwijndrecht).
- Verbindingen met de landelijke zones onderling (Willebroek - Bornem - Sint Amands) en de trein zijn hilarisch; sommige mensen hebben hier uit noodzaak een auto moeten aanschaffen. Dit lijkt wel een vergeten gebied.
- Een idee om een verplaatsing te maken vanuit bv. vanuit Tielrode naar Branst (of omgekeerd)...2 overstappen, lange wachttijden en een duur prijskaartje (2 bustickets + 1 basistarief voor 2 km trein).
Er is duidelijk nog werk aan de winkel...
Een aanvullende busverbinding (op de trein) langs klinieken, bedrijven en scholen over de Scheldebrug in Temse / Bornem, blijft voor ons een even ernstige overweging.
Teveel overstappen en een te dure dure prijs (dit is hier het geval...door geen aansluitingen en verschillende tarieven - vervoersmodi)...daar bedankt de burger voor.
Snelle buslijnen vanuit de brede regio die gericht zijn op de toekomstige sneltram naar Brussel, blijken dan toch misschien wel de moeite waard om in overweging genomen te worden
Eindelijk...uitzicht op verbeterde toegang tot perron 2 -station TEMSE
Aanvraag tot bouwvergunning
De huidige metershoge brug bleek voor heel wat reizigers een enorm probleem inzake toegankelijkheid voor heel wat reizigers, er was trouwens bij veel reizigers ook sprake van hoogtevrees.
Hieronder de aanvraag tot bouwvergunning voor:
Het bouwen van een nieuwe toegang tot de perrons station TEMSE, met luifelstructuur boven de nieuwe toegangstrap en toegangshelling naar perron 2 - station Temse
30/06/2017: "Haal DE LIJN over de Brug" vraagt formeel een herziening van het gebiedsonderzoek van DE LIJN uit 2013
Op basis van onze eerdere ingebrekestelling t.a.v. De Lijn bij toenmalig voogdijminister Crevits en directeur-generaal De Lijn Roger Kesteloot.
BLOG: https://briefaanvlaamseoverheid.blogspot.be BLOG:
Omwille van het nieuwe concept "BASISBEREIKBAARHEID" gebeurt op dit moment een gebiedsonderzoek in de regio Klein-Brabant/Vaartland & Mechelen
Onze werkgroep heeft daarom gevraagd om de verbindingen tussen het Waasland & de regio Klein-Brabant zeker mee te nemen in dit onderzoek. Het is dan ook in die context dat we een herziening vragen van het gecontesteerde gebiedsonderzoek van De Lijn in 2013.
Er is nood aan een objectief onderzoek op basis van het actuele beschikbare cijfermateriaal en bewijsbare noden (Klinieken, bedrijven, scholen, zorg, en socio-culturele, e.a.).
Ook een alterantief voor de verkeerstromen naar Brussel verdient hierbij aandacht, zo denken wij aan de nodige afstemming op de toekomstige sneltram via Londerzeel & Willebroek.
De vraag is nu gesteld aan de verantwoordelijken van de betrokken vervoerregioraad Mechelen en het onderzoeksbureau The New Drive.
Tegelijk werd voor onze vraag bijkomende ondersteuning gevraagd aan het gemeentebestuur van Bornem & Sint Amands.
Wij wachten dus af...
De N16 met tienduizenden pendelaars tussen 2 regio's verdient zeker beter...met een goede spoor- èn busverbinding.
Een voorstel voor een evenwichtige verbinding; namelijk...verbinding tussen beide Scheldeoevers, die tegelijk een opportuniteit is om snel in Brussel te geraken.
HOE?: Snelbusverbinding:
Temse (busstation - Colruyt) - Bornem (school + kliniek) - Sint Amands - Opdorp - Malderen-station - Londerzeel-station - Londerzeel-Tramstation (toekomstig).
Onze burgerbeweging "Haal DE LIJN over de Brug" bestaat precies 7 jaar (10/04/10)
Een nieuw moment om de politici te herinneren aan hun engagementen
Dit gebeurde bij een oproep aan burgemeester Luc De Boeck van Bornem, die toen beloofde om dit te ondersteunen via de toenmalige minister-president Kris Peeters.
Dit moment is ook tegelijk de start van het mobiliseren van lokale politici in de verschillende gemeenten naar de gemeenteraadsverkiezingen toe.
Willen de politici de verzuchtingen rond een beter openbaar vervoer in de regio ernstig nemen?
Wij presenteren hen in een persoonlijk schrijven de verzuchtingen van de burger, specifiek per gemeente.
De klemtoon ligt op pendelaars, werknemers, senioren, kliniekbezoekers & schoolgaande jeugd.
Wij vragen een geloofwaardige politiek om dit eindelijk op te lossen...in het belang van hun burger(s).
De LIJN Oost-Vlaanderen weigert om TEMSE te erkennen als een regionaal knooppunt
DE LIJN Oost-Vlaanderen geeft een frappant voorbeeld over hoe zij denken over regionale vervoersknooppunten.
TEMSE is als regionaal knooppunt voor hen NIET volwaardig en er zullen dus NOOIT bussen stoppen aan het station van TEMSE ; voor hen is Sint-Niklaas het enige knooppunt in de regio...
Zie hier een schitterend antwoord hierover van spoorwegjournalist Herman Welter aan de directeur van De Lijn Oost-Vlaanderen:
Uw collega geeft geen blijk van inzicht in en visie op aantrekkelijk en wervend openbaar vervoer.Heeft ze de spraakmakende en ambitieuze Mobiliteitsvisie 2020 goed gelezen? Maakt ze dagelijks gebruik van het openbaar vervoer? Of is ze net als uw directeur een autogebruiker?Heeft 'Gent' besloten een 'aparte' koers te varen?Zonder rekening te houden met de trein, de ruggengraat van ons openbaar vervoer? In Willebroek en nog andere stations is dat zo.In Zwitserland en Nederland zou Temse een aantrekkelijk regionaal knooppunt trein/bus zijn. De streeklijn Antwerpen LO - Temse - Hamme/Sint-Niklaas zou baat hebben bij een Zwitserse aansluiting in Temse.Wie een auto voor de deur heeft, zal nooit een trip van bijvoorbeeld Rupelmonde naar Puurs of Bornem met het openbaar vervoer maken.
De Lijn zou meer ambitie moeten tonen en de knooppuntfunctie in Temse moeten omarmen.
Beste, het Waasland mag dan wel in Oost-Vlaanderen liggen, het behoort tot het vervoersgebied Antwerpen.Vanuit Gent kan dat nooit goed gestuurd worden. Ruim veertig jaar geleden heb ik dat al gesteld.
Onze werkgroep consulteerde de gemeentebesturen van Sint Amands & Bornem ...
Bereikbaarheid van hun deelgemeenten...en aansluiting op het OV-net
In eerste instantie zal gemeente er bij de vervoerregio op aandringen om terug reguliere en frequente aansluitingen te voorzien voor de deelgemeenten.
Dit kan in de vorm van kleinere busjes die op frequente tijdstippen al onze deelgemeenten en Puurs/Bornem aandoen.
Er dient bestudeerd te worden of het budget van de twee belbussen die nu in Klein-Brabant rondrijden voldoende is om een reguliere busverbinding te realiseren.
'Vervoer op vraag' kennen we vanuit het belbusverhaal en daar zijn we geen voorstander van.
Ook de heropening van de treinverbinding Puurs-Dendermonde kan in grote mate bijdragen tot de mobiliteitsconnectie tussen deelgemeenten (Oppuurs en Sint-Amands) en het station van Puurs en Dendermonde.
Aangezien in onze deelgemeenten bij geen voorzieningen meer zijn dienen onze inwoners van de deelgemeenten op een eenvoudige manier een grotere kern kunnen bereiken.
Gemeente SintAmands denkt er wel aan enkele keren per maand een contactpunt te voorzien in de deelgemeenten zodat inwoners met vragen rond gemeentelijke administratie, sociaal huis,... daar terecht kunnen.
Deze nieuwe dienst kan natuurlijk geen openbaar vervoer vervangen. Puurs, als knooppunt, is voor Sint-Amands zeer belangrijk; zelfs nog belangrijker dan Bornem. Vanuit Puurs vertrekken er treinen naar Sint-Niklaas, Mechelen en Antwerpen.
Lippelo, Oppuurs en SintAmands dienen dus gemakkelijk aansluiting te vinden aan het station van Puurs.
We denken niet dat een gemeente initiatieven dient te nemen om op eigen houtje openbaar vervoer te organiseren. Daar heeft de gemeente niet de ambitie maar ook niet de financiële mogelijkheden. Elk overheid heeft zijn bevoegdheden en de inrichting van openbaar vervoer is geen bevoegdheid van een gemeente.
Reactie gemeente BORNEM ...eerder bedroevend
De burgemeester antwoord namens CD&V...; zie hierbij ook het antwoord van coalitiepartner GROEN (die een andere benadering heeft)
Burgemeester:
Onze partij (CD&V) blijft zoals reeds eerder door mij overgemaakt zich inzetten om te streven naar een betere verbinding van het openbaar vervoer met als hoofaccent de verbinding met de deelgemeenten.
In kader van het proefproject vervoersregio Mechelen zullen we dus naast aandacht voor een vlotte verbinding naar grotere steden vooral de focus leggen op de mogelijkheden die zullen onderzocht worden in kader van vervoer op maat, discussie die ook ruim aan bod zal komen in de vernieuwing van ons mobiliteitsplan. Het vervoer met TAXIS is een oud idee van ons en zou voor de deelgemeenten de oplossing kunnen zijn (en dus passen in het 'vervoer op vraag').
Bemerking van onze werkgroep:
Dit antwoord past dus niet helemaal bij de vraag en er wordt tegelijk in het midden gelaten of men wil ijveren voor degelijke REGULIERE verbindingen met bv. pendelbusjes naar het centrum & de stations Bornem / Puurs. De mensen uit de deelgemeenten krijgen dus blijkbaar in deze visie een 2e rangsbehandeling.
Ook op onze specifieke vraag over de busverbindingen met knooppunt TEMSE & de kliniek van WILLEBROEK wordt met geen woord gerept.
Coalitiepartner GROEN:
Groen legt er de nadruk op dat zij zullen bliven ijveren voor betere en reguliere verbindingen met de deelgemeenten.
Met het oog op het steeds maar drukker wordend verkeer op onze N16 vragen wij een degelijk openbaar vervoer dat een waardig alternatief moet bieden voor de auto.
Enquête naar heropening van stations TEMSE - BORNEM - WILLEBROEK
om stationsgebouwen die gesloten zijn opnieuw open te stellen voor het publiek.
Niet onder de gewone vorm zoals we deze kennen, maar als sociale ontmoetingsplaats voor pendelaars, reizigers, passanten en buurtbewoners.
De bedoeling is dus om het gebouw weer tot leven te roepen en vanuit ons sociaal oogpunt er ook tewerkstelling te creëren voor de medewerkers van vzw Klein -Brabant (Flexpack).
Wij denken aan zelfgemaakte soep en broodjes verkopen, automaten zetten en beheren, een afgesloten fietsen stalling beheren en zoveel meer.
Wil u Flexpack als beschutte werkplaats steunen om dit sociaalproject op poten te zetten, dan vragen wij u om onderstaande flyer te verspreiden in uw werkkring, vriendenkring, sport of jeugdvereniging, ...
Neem deel aan de enquête (5 minuten) via deze LINK: https://flexstations.weebly.com
Wij danken u voor het verspreiden van dit bericht en hopen op uw enthousiaste reacties.
"Haal DE LIJN over de Brug" wil dit project dan ook graag met U delen / ondersteunen en dankt U alvast voor de medewerking!!
17/01/2017
Bezoek aan Vlaams volksvertegenwoordiger
Dirk De Kort (mobiliteitsspecialist)
Op 17/01 werden wij als burgerbeweging "Haal De Lijn over de Brug" uitgenodigd door Vlaams CD&V-parlementariër Dirk De Kort, voor een uitgebreid gesprek over ons dossier 'geknelde knooppunten'.
Dhr. De Kort is lid van de parlementaire commissie Mobiliteit.
In het bijzonder hebben wij het gehad over de busverbindingen over de
Schelde tussen het Waasland & Klein-Brabant (Temse / Bornem), waarvan het
sociaal en economisch aspect niet kan verwaarloosd worden.
Vanuit de werkgroep is wel duidelijk gemaakt dat zij reeds bijna 7 jaar appelleren over deze schrijnende problematiek aan de beleidsmensen, maar dat er nog steeds geen enkele stap in de goede richting gezet werd.
De verwachtingen, om eindelijk resultaat te boeken, zijn dus zeer hoog gespannen ten opzichte van alle politieke partijen, en in het bijzonder naar dhr. De Kort toe.
De werkgroep en de plaatselijke bevolking verwachten trouwens in dit dossier ook véél meer hulp van de direct betrokken lokale besturen.
Wat wenst Werkgroep "Haal De Lijn over de Brug" onder de kerstboom?
Verzuchtingen aan de politici
- Koppeling tussen de busnetten van Klein-Brabant & Waasland (knooppunt TEMSE)
- Betere en effectieve koppeling tussen trein & bussen (stations Temse, Willebroek, Bornem & Puurs)
- Een rechtstreekse snelle verbinding tussen Sint Amands & Oppuurs met het station Puurs
- Een half-uurregeling op spoorlijn 54 Mechelen - Sint-Niklaas (waarvan 1 rechtstreekse trein naar Brussel per uur)
- Betere aansluiting van het busnet in Willebroek, met de bus uit Klein-Brabant (lijn 252)
- Reguliere busverbindingen / aansluitingen vanuit elke deelgemeente / grote woonkern, met de stations en grote OV-knooppunten.
Men hoopt hiervoor in 2017 op de lokale politici en parlementairen te mogen rekenen...!
Minister Weyts gaat voor Basisbereikbaarheid
Wordt ons mobiliteitsproject daar beter van? Dat moet snel blijken...
De proef-vervoersregio's zijn gestart voor het uitwerken van het openbaar vervoer in de toekomst
Om dit op te volgen heeft het ganse (nationale) middenveld zich verenigd onder één koepel, namelijk de "supporters openbaar vervoer".
Organisaties zoals Vlaamse ouderenraad, Netwerk tegen armoede, verkeersplatforms, Welzijnsschakels, vakbonden, ouderverenigingen zoals OKRA, S-Plus,..., Beweging.net, ecologische verenigingen, verenigingen voor mensen met een beperking, Landelijke Gilden, enz...
We willen bij dit project graag onze inbreng doen naar beleid (gemeenten), MAV & studiebureau toe.
Ook zullen wij daarvoor participeren via daarvoor opgerichte klankbordgroepen.
De regionale supporters OV zullen ook zoveel als mogelijk op een constructieve manier met het eigen gemeentebestuur trachten samen te werken, via overlegorganen of rechtstreeks.
Onze interfemeentelijke werkgroep " Haal De Lijn over de Brug" wil hierbij een constructieve inbreng doen om de pijnpunten uit haar dossier opgelost te krijgen.
Ook "Haal De Lijn over de brug" zal participeren via de supporters OV
Het wordt dus superbelangrijk om in de toekomst een goede basisbereikbaarheid te verkrijgen voor iedereen aan een aanvaarbaar tarief.
Vragen zijn:
- Welke rol kan / mag De Lijn spelen en worden reguliere busverbindingen tussen de Wase Scheldegemeenten & de naburige Klein-Brabantse gemeenten + Willebroek mogelijk (Industrie, scholen, klinieken)?
- Als de Belbus wordt afgeschaft...wat komt in de plaats?
- Worden mensen met een beperking niet vergeten?
- Worden de dorpskernen voldoende ontsloten, met reguliere verbindingen op het kernnet?
Wij houden U op de hoogte!!
Station TEMSE moet voor ons een KNOOPPUNT worden
Wat wordt voorloping in het vooruitzicht gesteld door gemeentebestuur Temse?
De schande voorbij .... een voetgangersbrug van meer dan 8 meter hoog voor de bereikbaarheid van spoor 2, sinds de sluiting van het station. Vele reizigers huiveren om deze gevaarlijke voetgangersbrug te gebruiken, mensen met een beperking en mensen met kinderwagens worden aan hun lot overgelaten.
Half 2018 zou men de toegang naar spoor 2 verbeteren, via de tunnel onder de sporen...
Ook de aansluiting van de bussen aan het station moet door DE LIJN opnieuw bekeken worden.
Wij blijven vragen dat de wachtzaal aan het station + toiletten opnieuw zou geopend worden en dat er rechtstreekse bussen komen over de Schelde, voor de bereikbaarheid van klinieken, bedrijven & scholen.
Station Bornem is terug open na 1,5 jaar
Het is echter niet de meest ideale oplossing
De opening van het station Bornem is een heel verhaal, veel druk vanuit burgers en pas na anderhalf jaar terug open (met dank aan gemeentebestuur Bornem). Er werd daarvoor een tijdslot voorzien op de deur. Momenteel is er echter geen verwarming en geen verlichting. Toiletten blijven gesloten voor de wachtende burger.
Onze burgerbeweging schoof een andere optie naar voor..., met sociale tewerkstelling een open station met koffie (en broodjes), krantverkoop, infokiosk (gemeente & toerisme), onderhoud wachtzaal & toiletten, onderhoud en open houden van fietspunt.
De reiziger is dus in Bornem is dus nog steeds niet echt verwend...(in dat in de 21e eeuw!).
BASISBEREIKBAARHEID...een totaal ander concept voor Vlaanderen.
Het kabinet van Ben Weyts voorziet een ander concept voor ons openbaar vervoer in Vlaanderen; namelijk ...BASISBEREIKBAARHEID
Onze regio behoort tot de proefregio's om dit uit te testen.
Onze werkgroep zal dit samen met de collega's van verkeersplatform ProMobiel KBV mee opvolgen.
De kans is ook groot dat de BELBUS wordt afgeschaft en dan is het toch bekijken wat er prcies in de plaats komt.
In elk geval blijven wij gaan voor een regulier vervoer vanuit elke belangrijke woonkern of dorp, voor een goede aansluiting op het primaire net.
Wordt vervolgd...
Met heel veel droefheid nemen wij afscheid van onze grote vriend & steunpilaar EDDY CALLE
Wij zullen zijn gedrevenheid en engagement voor onze burgers NOOIT vergeten
IN MEMORIAM:
Uittreksel uit de tekst bij de uitvaart (burgemeester & schoonbroer Luc De Rijck).
Eddy was een heel beminnelijk man. Hij kon intens genieten van de eenvoudige geneugten van het leven.
Hij had een grote sociale reflex, was graag onder de mensen en schuwde de verantwoordelijkheid niet. Acht jaar lang was hij voorzitter van de seniorenvereniging NEOS.
In het verlengde daarvan werd hij ondervoorzitter van de gemeentelijke Seniorenraad.
In die hoedanigheid ijverde hij met hart en ziel mee met de actie Haal de lijn over de brug.
Eddy was een ingoed mens, a family man, een goede vriend, een hartelijke kennis, een sympathieke burger.
Hij leeft voort in het hart en in de geest van al wie hem van nabij heeft gekend. Want
Geliefden die dood zijn, zijn nooit meer waar ze waren,
maar altijd waar wij zijn!