Actualiteit

Enkele Actuele Nieuwtjes

HLOB een beweging in beweging

05/10/2016 Mobiliteitsavond in Willebroek
05/10/2016 Mobiliteitsavond in Willebroek

Op 5 oktober 2016 organiseerden we een mobiliteitsavond te Willebroek. 
De opkomst was een enorm succes. 
Een 180 belangstellenden waren aanwezig en dit heeft toch een grote indruk achtergelaten bij de politiek.    


Eindelijk is er goed nieuws te melden, want 3 parlementairen hebben intussen aan federaal mobiliteitsminister Bellot schriftelijke parlementaire vragen gesteld over onze spoorlijnen 54 (Sint-Niklaas - Mechelen) & 52 (Puurs - Antwerpen).

Het betreft tussenkomsten van:

David Geerts - SP.A

Jef Van Den Bergh - CD&V

Stefaan Van Hecke - GROEN

Er werden pertinente vragen gesteld over de optimalisering van voormelde treinlijnen, waarbij de infrastructuur (of de afbraak ervan) duidelijk aan bod kwam.

Onze VISIE: meer frequente (om het half uur) & vlotte treinverbindingen om een alternatief te kunnen bieden voor de duizenden pendelaars, om de files op de dichtslibbende N16, N17 & A12 in te dijken. Een directe treinverbinding naar Brussel zou een mooie opportuniteit zijn.

Wij blijven vragen om de treinverbinding tussen Puurs & Dendermonde te herstellen, voor de ontlasting van de N17.

Uiteraard blijft het AANVULLEND busvervoer tussen de WASE Scheldegemeenten - Klein-Brabant - Vaartland (Willebroek) onze grootste zorg, voor woon-werk- ,woon-school, woon-klinieken en voor andere sociale doeleinden.

Ook reguliere pendels / busverbindingen tussen de dorpen & belangrijkste woonkernen met het primaire net zijn essentieel om een degelijke mobiliteit te waarborgen en het autoverkeer in de regio een stukje te verminderen.

Daarover willen we meer aandacht van de gemeentelijke beleidsmensen & de Vlaamse parlementairen, zij worden daar door ons over bevraagd.

20/06/2016 Open brief aan gemeenteraadsleden Bornem
20/06/2016 Open brief aan gemeenteraadsleden Bornem

Op 14 juni 2016 was HLOB aanwezig op de gemeenteraadszitting van de gemeente Bornem. Hier vond een toelichting plaats waar we toch enkele belangrijke aanmerking hadden. 
Deze hebben we overgemaakt met een open brief aan de gemeenteraad. 


Bij de discussie die gevoerd werd op de gemeenteraad rond de ontsluiting van de deelgemeenten met het openbaar vervoer, lijkt het ons niet onbelangrijk om enige bijkomende duidelijkheid te verschaffen.

Onze interregionale werkgroep volgt reeds geruime tijd de ontwikkelingen rond het concept Basisbereikbaarheid op, samen met nog andere mobiliteitsbewegingen & beleidsmensen.

Naast goede busverbindingen tussen vervoersknooppunt Willebroek (bussen / treinen), vervoersknooppunt Puurs &  vervoersknooppunt Temse (busstation Vrijheidstraat), wenst men frequentere treinverbindingen (met betere overstapmogelijkheden).


Bedoeling bij het busvervoer is, om klinieken & bedrijventerreinen in de brede regio beter met elkaar te verbinden via de knooppunten en de scholen beter bereikbaar te maken.

DAAROM: In diezelfde context ijvert onze werkgroep maximaal voor de ontsluiting van onze deelgemeenten binnen Klein-Brabant met regulier OV naar de vervoersknooppunten toe, de centra en alle belangrijke plaatsen.

Wil je de volledige brief lezen?
Kijk dan op onderstaande link. 

https://openbriefgemeenteraadbornem.blogspot.be 

10/04/2017 Zevende verjaardag van HLOB
10/04/2017 Zevende verjaardag van HLOB

Op 10 april 2017 bestond onze burger en mobiliteitsvereniging reeds 7 jaar. 
Tijd om even terug te blikken maar vooral eens kijken waar we nu staan en waar we verder naar toe willen in de komende belangrijke jaren. 


Vandaag (10/04/17) is het precies 7 jaar geleden dat de burgerbeweging & werkgroep "Haal de Lijn over de Brug" ontstond met een bezoek aan de burgemeester van Bornem.Binnen de werkgroep rees in de afgelopen jaren de bedenking dat de politici mogelijks niet in staat zijn om de disfuncties binnen het openbaar vervoersnetwerk aan te pakken.Onze regio's liggen pal in de 'Vlaamse ruit' en slibben stilaan dich...t, als gevolg van gebrek aan alternatief vervoer, bekijken wij maar de evolutie op de N16, N17, E17 & A12...en in de afgelopen periode bleek men daar vanuit het beleid nauwelijks van wakker te liggen.

Ook hier blijkt de kloof tussen burgers en politiek veel te groot, jammer...want woon-werk & woon-schoolverkeer moet toch een prioriteit zijn, met daarnaast grote sociale gevolgen.Gebrek aan samenwerking tussen Lijn-directies, gebrek aan samenwerking tussen NMBS & De Lijn, gebrek aan samenwerking tussen weginfrastructuurbeheerders l(W&Z, Infrabel, AWV) liggen voornamelijk aan de basis van het gebrekkige openbaar vervoersnetwerk.

Onze staatstructuur doet in deze intensieve economische regio blijkbaar geen deugd, als we moeten zoeken naar de noodzakelijke samenwerking tussen de federale NMBS / Infrabel & de Vlaamse W&Z, AWV, vervoermaatschappij De Lijn.De complete stilstand op onze wegen komt er aan, het sluipverkeer neemt reeds geruime tijd toe en de levenskwaliteit krijgt een stevige deuk.Universitaire wetenschappelijke studies binnen de regio spreken boekdelen.

In de komende maanden zal de interregionale werkgroep "Haal de lijn over de Brug" opnieuw de beleidsmensen en ALLE betrokken politici hierover een memorandum sturen en de nodige vragen stellen om de oplossing te zoeken voor de burgers.

De klok tikt...
Wie neemt verantwoordelijkheid en wie niet?

Webmaster: De Smet Mathias 
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin